Det nya barnmodets uppsving

Många som har barn vet nog med sig att det ställs enorma krav på dem – både vad gäller vad samhället förväntar sig av dem men även hur de klär sina barn. Inte nog med det, barn i skolåldern kräver allt mer vad gäller kläder och märkesvaror, oavsett om det gäller de senaste stövlarna eller den senaste mobiltelefonen. Med detta sagt, brukar det bli dyrt att ha en familj.

Det växande modet för barn

Oavsett vilken ålder det rör sig om, eller vilken tidpunkt på året som gäller, har även barnkläder blivit ett fenomen som det läggs stora pengar och planering vid. Förr i tiden var det två kollektioner om året – idag kommer det nya plagg varje vecka, där mönster och nya funktioner blir till. Detta gör att både barn och vuxna gärna frestas med att handla nytt oftare, och när man ändå sitter framför datorn för att se över vad de senaste klädkedjorna har att erbjuda, så är det lätt hänt att många föräldrar samtidigt köper något åt sina barn. De kampanjer som regelbundet kommer ut, gör också att behovet ökar och nyckfullheten och impulsiviteten blir påtaglig. Det händer att man spenderar allt mer på sina barn – också för att de ska bli sedda bland sina kamrater. Idag är till och med mamma/barn-kollektionerna ett faktum.

Nuförtiden är barnmodet betydligt mer omfattande och omväxlande än bara för 20-30 år sedan. Mycket har också hänt, på grund av all den elektronik som måste bytas ut hela tiden. Genom att byta ut telefoner och surfplattor med tillbehör, så är samtidigt önskan stor att kläder och skor går samma väg. Dessutom går det inte att sticka under stol med att många föräldrar blir curlingföräldrar eller ja-sägare som faller offer för sina barns önskemål.

Medier en viktig faktor

Vad man än tycker om sociala medier eller kända personligheter, så är det ofta dem som ställer villkoren och banar väg för nya trender. Vi ser en återkommande trend i att kända personers barn också blir en del av modebilden och fotograferas. Detta leder till ökat intresse i barnmodevärlden, vilket gör att rikare föräldrar gärna apar efter och tar de mindre ekonomiskt lyckligt lottade föräldrarna med sig. De flesta föräldrar känner förmodligen igen orden ”men min kompis har fått det, så varför får inte jag?”.

Senare utökning i familjen ger fler möjligheter att shoppa till barnen

En annan anledningen till barnmodets uppsving är faktiskt, enligt studier, att fler människor får barn senare i livet och har därmed mer finansiella resurser till att skaffa dyrare prylar. Intresset ökar samtidigt, vilket barnklädesindustrin har tagit fasta på.

Post navigation